lauantai 15. maaliskuuta 2014

Värjätyt

Olen kokeillut pesukonevärjäystä ennenkin ja ollut aina tyytyväinen puuvillavaatteiden värjäystuloksiin.
Miten onnistuu sekoitekankaiden värjääminen?
Värinä oli Dylonin oranssi (Goldfish) ja ohjeen mukaan se sopii myös puuvilla/viskoosi ja puuvilla/polyesterikankaille.

Tästä paidasta on huono ennen-kuva, mutta väri oli silloin sinapinkeltainen. Joillekin varmaan ihanteellinen, muttei ollenkaan mun väri. Materiaali on 70 % viskoosia ja 30 % polyesteria.


Tässä kirpparipaidassani on kivoja yksityiskohtia ja toivoin kovasti värjäyksen onnistuvan.
Sellainen on tulos, väri tarttui ihan hyvin ja on aika lähellä toivottua.


VÄRVITUD
Olen varemgi kasutanud pesumasinavärve ja jäänud tulemusega alati rahule. Olen värvinud ainult puuvillaseid rõivaid ja nüüd oli lausa põnev proovida, mismoodi värv nakkub muudel materjalidel.
Kasutasin Dyloni värvi Goldfish-oranž ja juhis ütleb, et see sobib ka puuvilla-viskoosi ja puuvilla-polüesterisegudele.
Esimene pilt on kehv, aga see pluus oli siis veel sinepikollane. See võib olla kellegi lemmikvärv, kuid mulle ei sobi üldse. Materjal on 70 % viskoosi ja 30 % polyestrit. Pluus ise on teise ringi poest ja mulle meeldivad selle detailid, nii et ootasin muidugi, et värvimine õnnestub. Tulemus on nagu näha täitsa kõlblik, enam-vähem see, mida ootasin.

Miten sitten värjäyksessä käyttäytyy vaaleanpunainen puuvilla/viskoosi poolopusero (53 % puuvilla 47 % viskoosi)? Tässä tapauksessa tulos on täydellinen, jopa huomattavasti kirkkaampi kuin odotin.


Vertailun vuoksi vielä puuvillatunika, jonka ainoa vika oli se, että se oli valkoinen. Melkein uusi ja kerran käytettynä se jäi epäkäytännöllisenä kaappiin. Tykkään siitä, että väri ei tartu ompelulankaan ja ommel tulee näin esille.

Kuidas käitub värvileemes beebiroosa poolo, mille koostis on 53 % puuvilla ja 47 % viskoosi?
Poleks arvanud, et võtab nii hästi värvi peale, isegi lootsin, et jääks veidi kahvatumaks.
Võrdluseks veel täitsa uus tuunika, mille ainuke puudus oli selles, et see oli valge. Kandsin korra ja siis  jäi  ta ebapraktilisena kappi seisma. See mulle meeldib, et niidid ei võta värvi peale ja õmblused on nõnda märgatavamad.




Viimeisessä  kuvassa  alimmaisena on puuvillatyynyliina, jonka alkuperäinen väri oli beige. Sitten tunika, poolopaita ja päällimmäisenä entinen sinapinvärinen pusero.

Viimasel pildil on alumisena puuvillane padjakott, mis oli algselt beež, siis tuunika, poolo ja pealmisena endine sinepikarva pluus.


4 kommenttia:

  1. Hyvin on värjäykset onnistunut. Pirteitä aurinkoisia värejä.

    VastaaPoista
  2. Minusta värjäys onnistuu parhaiten kun on jo joku pohjaväri. Ihan valkoiselle voi tulla jotenkin tylsä tulos.

    VastaaPoista
  3. Hienoja! Mie olen kerran yrittänyt värjätä valkoisen hameen luumunpunaiseksi, mutta siitä tuli vaaleanpunainen. Olen ostanut väriä lisää ja tarkoituksena on laittaa se uudelleen koneeseen.

    VastaaPoista
  4. Sattuipa sopiva aihe, minäkin olen juuri aikeissa pesukonevärjätä väärän värisiä vaatteita! Puuvillaa tosin, mutta yksi kokonaan viskoosia oleva väärän värinenkin kaapista löytyy. Tämän kokeilun innoittamana saanee sekin värikylvyn :-)

    VastaaPoista