maanantai 13. marraskuuta 2017

Hovineito



Hovineito on  sukkamalli, jonka neulominen on aina välillä ollut mielessäni. Tein nämä sukat lahjaksi ja uskon, että kaunis kuvio miellyttää myös saajaa, joka ei esim. pitsikuvioista tai kirkkaista väreistä välitä.
periaatteessa neuloin ohjeen mukaan, kärki vaan on itselleni tavanomaisempaa lopetusta.
Ohjeessa on kaksi kokovaihtoehtoa. Minä tein keskipaksun koon mukaan eli ohuemmalla langalla 56 silmukalla. Lanka itse, Dropsin Nord Mix on polyamidilla vahvistettu villan ja alpakan sekoitus, minulle uusi tuttavuus. 4-säikeinen lanka on minun makuuni hiukan halkeilevaa, mutta kuitenkin helppo neuloa. Toivottavasti kestää käytössä tai onko kellään kokemusta?

Hovineito (Õuedaam) on selline sokimuster, mida olen ammu tahtnud kududa. Nüüd  võtsin  asja ette, sest mul on vaja kingitust inimesele, kes ei hooli näiteks pitsist ega silmatorkavatest värvidest. Usun, et tema ilumeelele sobib selline kaunis kujund hästi.
Kudusin põhimõtteliselt õpetuse järgi, ainult nina kahandamise tegin omal tuttaval viisil.
Õpetus sisaldab kaks suurust, mina kudusin peenema lõngaga ja 56 silmaga. Lõng on Dropsi Nord Mix ja mulle täiesti uus kogemus. Kuna selles on hea ports alpakat, on lõng väga pehme. See on nelja keeruga ja kududes veidi lõheneb, aga siiski meeldiv kasutada.
Loodetavasti on ta sokkideks piisavalt vastupidav. Kas kellelgi on kogemust?


Malli/Muster: Hovineito by TiinaQ, Ullaneule

Lanka/Lõng: Drops Nord Mix (45% alpaca 25% wool 30%polyamid)

Puikot/Vardad: 2,5

Menekki/Kulus: 65 gr


Harvemmin, jos koskaan  innostun neulomaan kahdet samanlaiset sukkaparit peräjälkeen, nyt kylläkin ovat jo seuraavat puikoilla.

Väga harva, võib-olla et esmakordselt koon üksteise järel samasuguse sokipaari. Seekord tuli tahtmine  kohe uutega pihta hakata.


7 kommenttia:

  1. Sukat ovat kauniit, kiva malli! Ja tuossa vihreässä langassa on tosi herkullinen sävy, tykkään!

    VastaaPoista
  2. Kaunnit sukat ja kaunis malli. Olen monta kertaa katsellut mallia, vielä on kuitenkin tekemättä.

    VastaaPoista
  3. Tämäkin malli on minun to do-listalla. Hyvä muistutus ja kauniit sukat.

    VastaaPoista
  4. Muiden lailla olen ihastellut mallia. Se on todella tyylikäs ja varsinkin näin hillityssä värissä! :)

    VastaaPoista
  5. Kauniit Hovineidot. Tuo vaalea harmaa on huikean kaunis väri.

    VastaaPoista
  6. Kauniit sukat kauniin värisinä! Tätä mallia olen minäkin ihastellut ja nyt se taitaa päästä puikoille. Tuota Dropsin Nord-lankaa ostin juuri pari harmaata kerää sukkia varten, tuntuu ihanan pehmeältä - toivottavasti on kestävääkin, vielä en ole kokeillut.

    VastaaPoista